Informatie voor leerkrachten en begeleiders van groep 4.

 

Het portret
HET PORTRET

Vóór het uitvoeren van de opdracht gaan we binnen de les allereerst kort terug in de tijd. We nemen de kinderen mee naar de eerste abstracte kunstrichting van de 20ste eeuw, het Kubisme. De kubisten ontwikkelden als eersten een kunstvorm waarbij het kunstwerk niet meer op de zichtbare werkelijkheid hoefde te lijken.

Ze experimenteerden binnen hun werk veelal met geometrische vormen zoals cirkels, vierkanten en driehoeken, en abstracte vormen. Deze vormen werden vaak eerst uitgeknipt en daarna in de schildering geplakt. De twee bekendste kubisten zijn Picasso en Braque.

 

De kinderen gaan in samenwerkingsverband (groepjes van twee) experimenteren met deze kubistische techniek door elkaar allereerst met een tekenpotlood te portretteren en de tekening met wasco of oliepastel-krijt te bewerken. Vervolgens worden de portretten in een aantal vormen geknipt of gescheurd. Van deze stukjes gezicht, waarvan door de leerlingen stukjes worden uitgewisseld, wordt vervolgens door elk kind een nieuw portret op een papier geplakt.

 

Leerdoel

Deze procesmatige opdracht moedigt de kinderen aan al doende te leren en spelenderwijs met nieuwe ideeën vertrouwd te raken. Het zelf onderzoeken en ontdekken staat binnen de opdracht centraal. Het eindproduct is het gevolg van deze ontdekkingsreis.

 

Benodigde materialen

(Door de school te verzorgen)

Wit tekenpapier (a4 formaat)

Wit of crème kleurig karton (a4 formaat)

Wasco of oliepastel-krijt

Lijm

Tekenpotloden

Schaartjes

 

Dringend verzoek

Het lesuur is zo voorbij. Wilt u de materialen van te voren klaar leggen, zodat de volle tijd besteedt kan worden aan de les.

 

Contactpersoon: Corine Heijmans, coördinator Cumenu Arsis, tel. 0618028386   email: corinekrijntjes@home.nl

Benader haar direct of  maak gebruik van dit formulier: