De tentoonstelling is nog de hele maand februari te zien in Galerie Arsis aan de St. Annastraat in Bergen op Zoom centrum. De galerie is open op vrij- en zaterdagen van 12:00 tot 17:00 uur en op koopzondagen van 12:00 tot 17:00 uur.
Arsis biedt in galerie Arsis van 2 t/m 25 februari 2018 gastvrijheid aan Victor van de Lande.
Victor van de Lande beschrijft zijn werk zelf : Mijn schilderijen zijn expressionistisch te noemen. Ik schilder vanuit een innerlijke behoefte, en ben opzoek naar de juiste verbeelding van gevoel in materie. Dat klinkt een beetje zwaarwichtig – wat ik bedoel in mijn werk is moeilijk eenvoudig te zeggen.
Schilderen is het laten ontstaan van schilderachtige betrekkingen, die je kunt sturen net zolang tot er een boeiend, samenhangend geheel ontstaan is. Ik schilder het liefst vanuit een bepaalde aanwezigheid van dingen, een wit leeg vlak schrikt mij af, ik smeer het maar gauw vol en dan begint het proces van zelf.
De nadruk bij mijn schilderijen ligt op de schilderachtige betrekkingen binnen het schilderij, zaken zoals contrast, hoeveelheden, beweging, structuur, ritme etc.: Een zoektocht in verf die moet resulteren in een zuiver beeld waarin een balans gevonden is en een spanning die voelbaar is. Deze zoektocht leidt er dikwijls toe dat mijn schilderijen in meerdere lagen zijn opgebouwd, ik werk hierom graag met acrylverf vanwege de snelle droogtijd, waardoor ik snel en spontaan kan reageren op mijn eigen sporen in de verf.
Kometenlaan 38 Bergen op Zoom – 25 januari 2018
U bent van harte welkom bij de presentatie
Aanvang 20.00 uur. De zaal opent om 19.30 uur
Carla STOUThArt leidt u in een korte (maar krachtige) sessie door haar leven, in het bijzonder hoe zij tot “kunst” is gekomen, wie en wat haar heeft geïnspireerd. Daarbij hebben haar roots een grote rol gespeeld en van daaruit heeft zij zichzelf ontwikkeld tot wat zij nu is: een kunstenares, edelsmid en schilder, die ook niet schuwt uit haar comfortzone te stappen en zich bezig te houden met andere projecten. Zo heeft zij in het kader van Heerlijke Kunst meerdere projecten gedaan, waaronder in 2016 “vreemde vogels” op Hoeve Hildernisse. In 2015 was zij een van de kunstenaars die in het Markiezenhof exposeerde op de tentoonstelling “van alle getijden-terug naar het weer” over de weervisserij.
U zult ook de gelegenheid krijgen haar werk te zien.
Leut-art speesjeliste Hendrik Boot en Willem Hoedelmans ebbe di jaar zullie art art uitgestort in “Ons Uis”. De 11e ekspeziesie van Endrik is dan ok rede n’om flink uit te pakke n’en d’r is art zat.
Willem è z’n eige n’uitgeleefd mè d’alles wa voor’ande was. 3D-art samegesteld uit oeweige overblijfsels! ‘n Féést van erkenning. Zo kom d’oeweige nog ‘s tege. D’r is ok volop fééstelek gebak vanwege Endrik’s 11e féésje.
Endrik ette Krabbegatse strate wir gedweild en de krabbe n’in verf gevange. Ge proef de werreme sfeer en gezelleg’eid. Aan ‘t end van ‘t féést, agge’t wa d’impressionisties bekekt, stade d’r vast zellef ok op.
D’n Oogheid Prins Nilles III kom d’ekspeziesie opene. Op zondag 21 jannewarie om 15:00 uur zal ij ’t féést nuuw leve n’inblaze.
Ge ben van harte uitgenòòdegd di d’evenement bij te wòòne! Of kom d’op één van d’andere dage lengst.
Ank van Meer presenteert in januari 2018 ‘Wereld in beweging’
Het nieuwe jaar is goed begonnen met onze Arsis kunstenaar Ank van Meer. Zij heeft een mooie expositie samengesteld.
Op 6 januari was onder grote belangstelling de officiële opening door eveneens Arsis lid Hendrik Boot.
Muzikaal werd eea omlijst door Chansonnier Olaf Heijnen.
Een mooi algemeen verslag met foto impressie vindt u op de site van Bergen op Zoom nieuws.
De tentoonstelling is nog de hele maand januari te zien in Galerie Arsis aan de St. Annastraat in Bergen op Zoom centrum. De galerie is open op vrij- en zaterdagen van 12:00 tot 17:00 uur en op koopzondagen van 12:00 tot 17:00 uur.
Kunstenares Anne-Marie Dagelinckx heeft zich op diondertdag 28 december gepresenteerd bij Arsis en verteld over haar kunstenaarschap.
Daarbij toonde zij met projecties de verschillende kunstvormen waarin zij werkt. Het was een boeiende avond met veel belangstelling. Jan Krijtenburg van de website Bergen op Zoom Nieuws heeft een reportage van de avond gemaakt die u online kunt bekijken via de link Bergen op Zoom Nieuws
Kometenlaan 38 Bergen op Zoom – 28 december 2017
U bent van harte welkom bij de presentatie
Aanvang 20.00 uur. De zaal opent om 19.30 uur
Anne-Marie Dagelinckx is een kunstenares die kunst maakt vanuit haar hart en ziel.
Dat tonen haar beelden o.a. in brons en keramiek gecombineerd met schilderijen en multimedia-art. Ook monteert zij unica voor haar eigen fashion labels: Alinckx Couture en X-Design.Zij exposeerde tussen 1988 en heden haar beelden en schilderijen in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Portugal en Zuid-Afrika. In 2006 won zij met het beeld “Fertillity” de publieksprijs in Nogent sur Seine (Frankrijk).
Anne-Marie Dagelinckx geeft workshops in boetseren, pottenbakken en schilderen. Zij vindt het heerlijk om anderen te motiveren, het beste in hen naar boven te halen en naar een verrassend eindproduct te begeleiden.
Via het Cultuurbedrijf Het Markiezenhof te Bergen op Zoom begeleidt zij groepen kinderen als museumdocent. In de wijk “Gageldonk West” is zij met de bewoners een project gestart met als thema “Beeld ’t Plezier”. Eerdere projecten van haar zijn o.a.” Cat Walk Talk” gesteund door het Prins Bernhard Cultuur fonds en Stadlander. In Putte heeft zij samen met de bewoners, in het Wooncomplex “de Tulp” van Stadlander, de binnentuin opgepimpt en een bijzonder kunstwerk gecreëerd. Als productgenerator van een kunstzinnig project is het een must om “out of the box” te denken. Zij laat zich dan ook graag door andere culturen inspireren.
De Arsiszaal gaat open om 19.30 uur. Aanvang presentatie 20.00 uur.
Wij stellen het op prijs wanneer u tijdig aanwezig bent. Waarvoor dank.
Gedurende de maand december wordt door Frits Sonnenberg de galerie van Arsis gevuld met zijn werk. Onder de titel Poëtische Geometrie laat Frits zowel objecten als meubelen zien.
Een mooi algemeen verslag met foto impressie vindt u op de site van Bergen op Zoom Nieuws
Bij de opening door Hans Timmermans sprak deze de volgende inleiding uit:
Over zijn werk zegt Frits:
“In mijn werk tracht ik boeiende en verrassende aspecten in het beeld te scheppen door gebruik te maken van o.a. ”de gulden snede”, de Fibonacci reeks, ritmes, contrasten. Ik haal ook inspiratie uit “graancirkel-reconstructies”.
Graancirkels worden op een aantal plaatsen in de wereld in het landschap gevonden en bezitten veelal verrassende geometrische eigenschappen.
Geniet van en omarm de schoonheid en uitwerking van de ontmoeting van kunst en geometrie. “
— x —
Een maand of wat geleden vroeg Frits me of ik muziek wilde maken bij zijn expositie in de ARSIS-galerie in december 2017
Nog wat later vroeg hij of ik ook de opening van de expositie zou willen doen.
Op een tweetal onbewaakte momenten zei ik: “ja, leuk, dat wil ik graag doen!”.
Maar ja, na een tijdje drong de vraag zich op: “Hoe dan wel ?”
Hoe componeren gaat is eenvoudig (als je dat kan en het vaker doet), het is een kwestie van beginnen en zien wat er gebeurt en vervolgens dat wat gebeurt in goed banen leiden.Of soms begin je met een strak plan dat na verloop van tijd ontspoort en dan alsnog in goede banen geleid wordt. Veel kunstwerken ontstaan op die manier in allerlei disciplines van Kunst.
In veel gevallen neemt op den duur het artistieke werk, de compositie zelf, het heft in handen en maakt zichzelf via het vakmanschap en de stuurkunst van de kunstenaar.
Maar de opening, hoe doe je dat eigenlijk, wat is dat een opening? Antwoord vinden op die vraag is een kwestie van … nadenken? over …. het nadenken ? !!
In gesprekken met Frits doet hij uitspraken als: “Ik geniet eigenlijk het meeste van de pauzes. Om pauzes te hebben moet je wel dingen doen anders zijn er geen pauzes, dingen doen op weg van pauze naar pauze.”
Frits beschrijft zo een toestand van rust en een toestand van beweging naar de volgende toestand van rust.
Dat is bijzonder maar ook weer niet. Bijzonder is zo’n visie op werken en leven. Het bekijken in termen van rust of stilstand en beweging is al heel oud, al meer dan 3000 jaar om (niet zo) precies te zijn.
De I Tjing is een heel oud Chinees boek, de fundamenten van het boek dateren van duizenden jaren geleden, wat we er tegenwoordig van kennen is ca. 3000 jaar oud. Als volledige titel wordt ook vaak genoemd “ I Ching, het boek der veranderingen”.
“ Een van de overleveringen verhaalt over de Chinese mythologische wijsgeer Foe Si. Hij leefde in de dageraad der mensheid en creëerde een onwrikbaar wiskundig model waarin alle veranderingselementen van het universum zijn vervat, ofwel de combinatie 64 symbolen of hexagrammen die elk uit zes lijnen bestaan. Voor velen in China maar ook in het Westen is de I Tjing het belangrijkste en meest magische boek dat ooit geschreven is. “ (Zie ook: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/164276-de-i-tjing-een-magisch-boek.html)
Het is niet alleen een orakel-boek maar vooral een boek dat bij elke vraag heel verschillende perspectieven laat zien en daardoor een andere manier van denken schetst, een ander perspectief op de vraag of op het antwoord dat de vraagsteller zelf al min of meer beseft/weet/ervaart/aanvoelt.
Andere perspectieven op het leven, de wereld, waarnemen etc., zaken waar de gesprekken met Frits ook al snel over gaan.
De Engelse titel van het boek is “I Ching, the book of Changes”
1951 is een belangrijk jaar. Ik werd zelf in 1951 geboren maar dat viel toen nog niet zo op 🙂
Wat heel belangrijk is geworden is dat de Amerikaans componist John Cage in 1951 de “Music of Changes” componeerde, een werk waarin de methode van componeren veel belangrijker is dan het eindresultaat. De I Tjing is (min of meer) als methode gebruikt, John Cage was een Boeddhist en bekend met veel Oosterse wijsheid. (John Cage gebruikte de bamboestokjes methode als toevalsgenerator. Hoewel de muziek bekend is geworden als een vroeg voorbeeld van toevalsmuziek is er in werkelijkheid heel veel aan gecomponeerd! Pas veel later maakte John Cage zich als componist onzichtbaar met het verbijsterende (maar ook heel verlichtende werk) 4’33 ). (Dat betekend 4’33 stilte.. NB: er zijn talloze uitvoeringen van dit stuk bekend en geregistreerd, bv. ook een cd-registratie van Frank Zappa 🙂
Het bewegen van pauze naar pauze heeft bij Frits heel veel te maken met nadenken over het denken zelf, de methode van denken en werken, de manier om waar te nemen, te beleven, te ontdekken enzovoort. In Frits zijn werk zijn normbepalende principes zoals de Gulden snede en de Fibonacci-reeks belangrijk. De Gulden snede en de Fibonacci-reeks zijn dan ook geliefd bij componisten als vormbepalend element. (Zie b.v. https://webshop.donemus.nl/action/front/composer/Boerman%2C+Jan)
Nadenkend over pauzes en beweging, over rusttoestand, verandering en een nieuwe rusttoestand, leek het me verstandig om de I Tjing te raadplegen.
Ik stelde de vraag:
“Wat is je commentaar op de expositie van Frits?”
Dat leverde opmerkingen als:
“ Dit is het hexagram van de kundigheid en het meesterschap. ….. zijn producten zijn het bewijs
Alle aspecten van het ware vakmanschap vind je in dit teken terug:
rustig en zwijgend de taak uitvoeren kalme observatie van het materiaal controle over vormkracht “
Er was ook commentaar te vinden in de beweging, de verbinding tussen dat vakmanschap en de vraag zelf, dat commentaar ging misschien wel vooral over de vragensteller:
“ Als je geconcentreerd een vraag stelt geeft de I Tjing antwoord. Dat antwoord gaat over wat je geest bezighield op het moment van vragen.
Als het antwoord niet tot je doordringt heeft het geen zin om de vraag nog eens te stellen.
Als een antwoord je niet duidelijk is, neem dan afstand van je onbegrip en bekijk de vraag of het antwoord de volgende dag of later opnieuw. “
Frits zou het misschien zo zeggen: “Als het probleem echt groot is is het verstandig om er niet mee bezig te zijn, de oplossing ligt meestal om de hoek maar als je er zo mee bezig bent valt die oplossing meestal niet op!” Met andere woorden: er zo mee bezig zijn verhinderd je om de oplossing te vinden.
Maar ja, dan zijn er nog steeds de graancirkels: Wat is een graancirkel? En hoe komt die daar? Het antwoord op die vraag is misschien wel veel minder belangrijk dan het nadenken erover.
Misschien is nadenken over het nadenken zelf wel veel belangrijker.
Misschien is ervaren en beleven nog veel belangrijker dan het vinden van een antwoord en ook veel belangrijker dan al dat denken.
Ervaren en beleven zijn, net zoals denken, stadia van bewustzijn en soms zit de ratio die soms bij denken hoort danig in de weg.
Een gesprek met Frits gaat ook vaak over stadia van bewustzijn, meditatie, manieren van waarnemen, spiritualiteit, inspiratie, …. er werkelijk zijn in het hier en/of nu … en over werkelijk waarnemen en beleven.
Frits zijn werk ademt bewondering en verwondering voor zijn bronnen van inspiratie, het ademt bewustzijn en verstilling, het bekijken alleen is niet genoeg, het werk ervaren zonder OORDEEL of MODEL of THEORIE is een verademing en maakt veel duidelijk.
Frits zijn werk ademt die verwondering en verstilling ook uit als het in een interieur hangt, ook hier in de galerie in een overzicht.
Mijn muziek probeert die verstilling, verwondering en verademing te benadrukken.
Ik gebruik daarvoor speciale 10 tot 12-tonige akkoorden om natuurlijke klanken te kleuren en maak daar collages mee die sterk doen denken aan natuurlijke omgevingen zoals strand, zee, branding. U kunt eventueel een paar laarzen lenen bij de informatiebalie.
Frits zijn werk krijgt met die gekleurde geluiden een modaal randje. ‘Modaal’ in muziek betekent echter iets heel anders dan ‘gemiddeld’.
Modaliteit is een manier om harmonie te scheppen, een manier die al in het Gregoriaans bestaat en in de Middeleeuwen ver uit-ontwikkeld werd en in ook de Jazz zorgt voor harmonie, samenhang, verstilling en expressie.
Ik gebruik dat soort modaliteit in mijn geluidskunst en in mijn elektronische kunstmuziek.
— x —
Het openen van een tentoonstelling van het werk van één van de founding fathers van Arsis vandaag in de Arsis-galerie is een eervolle taak die ik met veel plezier op me neem.
Met de wens dat de toeschouwers de harmonie, verstilling, verwondering, bewondering en spiritualiteit in het werk van Frits mogen ervaren, open ik dan ook met veel plezier en met veel bewondering voor Frits en zijn werk deze expositie.
Dank U wel!
Uitgesproken door Hans Timmermans, 1 december 2017. ARSIS-galerie te Bergen op Zoom, St. Annastraat.
Vrijdag 1 december 2017 wordt om 15:00 de volgende expositie in Galerie Arsis geopend.
Een van de founding fathers van Arsis, Frits Sonnenberg presenteert Poëtische Geometrie.
Over zijn werk zegt Frits:
“In mijn werk tracht ik boeiende/verrassende aspecten in het beeld te scheppen door gebruik te maken van o.a. ”de gulden snede”, de fibonacci reeks, ritmes, kontrasten.
Ik haal ook inspiratie uit “graancirkelreconstructies”.
Graancirkels worden op een aantal plaatsen in de wereld in het landschap gevonden en bezitten veelal verrassende geometrische eigenschappen.”
Geniet van en omarm de schoonheid en uitwerking der ontmoeting van kunst en geometrie.
De tentoonstelling zal de hele verdere maand december nog te bezoeken zijn op de vrijdagen, zaterdagen en de koopzondag van 12:00 tot 17:00 uur.
Donderdagavond 23 november houdt de bij Arsis aangesloten beeldend kunstenaar Gerard Fransen een inleiding over zijn kunstenaarschap, en geeft hij toelichting op zijn Motivatie en Inspiratie.
Motivatie en Inspiratie
Een voordracht over 2 gevleugelde woorden die in het leven van elke kunstenaar belangrijk zijn.
Gerard is al een aantal jaren als bevlogen beeldhouwer bezig zijn eigen invulling hieraan te geven. Geen hoogdravende causerie maar een verhaal wat heel dicht bij het gevoel van de kunstenaar staat. Kunst maken heeft al heel lang een belangrijk deel van zijn leven en interesse uitgemaakt. Na jaren met veel genoegen en plezier gewerkt te hebben als docent Werktuigbouwkunde / Procestechniek in het MBO, is hij zich op latere leeftijd gaan professionaliseren in de kunst door een opleiding te volgen aan de kunstacademie. Na zijn afstuderen is hij bijna dagelijks te vinden in zijn atelier. HIj zit vol ideeën en heeft eigenlijk te weinig tijd om alles te kunnen uitvoeren.
Zijn inspiratie is terug te voeren tot een 3-tal basisgedachten:
1 De vorm van Letters: het elementaire van geschreven taal in leesbaar en onleesbaar schrift. Bij een aantal van zijn werken is de vorm van de letter dan ook prominent aanwezig.
2 Organische vormen: zowel figuratief als non-figuratief, waarbij cirkels en rechte lijnen de basisvormen zijn voor zijn beelden.
3 Technische vooropleiding: inspiratie haalt hij ook uit zijn oorspronkelijke beroep als werktuigbouwkundige. Dit wordt zichtbaar bij zijn multidisciplinair materiaalgebruik en de vaak demonteerbare vorm waarin hij zijn beelden maakt.
Zijn grote voorbeeld is de Spaanse beeldhouwer Jaume Plensa.
Naast het beeldhouwen, is ook het letterhakken een belangrijk onderdeel van zijn kunstenaarschap. Zijn enthousiasme daarvoor brengt hij in de cursus letterhakken over aan zijn leerlingen, met als credo: vorm de letter en de tekst zodanig dat de zeggingskracht wordt vergroot. Door vlakken en lijnen te combineren in een bepaald evenwicht, ontstaat een elementaire spanning die interessant is om naar te kijken.
Tijdens zijn presentatie op 23 november licht hij zijn motivatie en inspiratie aan de hand van zijn werk toe. Tevens is op die avond zijn atelier, inpandig bij Arsis, geopend en als het een beetje meezit ziet u hem aan het werk.
Gerard is al een aantal jaren lid van Krot&Co. Een kunstenaarscollectief (Bergen op Zoom) dat bestaat uit een 4-tal kunstenaars die naast hun eigen productie, gezamenlijk installatiekunst maken. Enkele grote werken van het collectief zijn: De Bospoort (2011), Time ( 2013), Moveable Space (2015) en Moveable Space 2 parallel (2017). Dit laatste kunstwerk heeft Krot&Co onlangs geëxposeerd in de verhalenkamer van de bibliotheek in Bergen op Zoom.
Presentatie Gerard Fransen op donderdag 23 november
De Arsiszaal is open vanaf 19.30 uur – start van de presentatie 20.00 uur
Wij stellen het op prijs wanneer u tijdig aanwezig bent.
Deze website gebruikt cookies. Deze zijn noodzakelijk voor de werking. AccepteerMeer lezen?
Privacy & Cookie Beleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.