HET PRIEELVOGELTJEPrieelvogeltje
Vóór het uitvoeren van de opdracht gaan we binnen de les allereerst kijken naar Landschapskunst. Wat is dat Landschapskunst? Er worden enkele foto’s getoond als voorbeeld. Dan gaan we vervolgens kijken naar een kort filmpje van het prieelvogeltje (BBC David Attenbourough Bowerbirds) Het prieelvogeltje is ook een groot landschapskunstenaar!

De kinderen leren aan de hand van de getoonde voorbeelden hoe je met natuurlijke materialen kunst kunt maken in de natuur. Ze leren verzamelen, ordenen, versieren. Hierbij wordt aandacht besteed aan kleur, vorm en textuur. Omdat er gewerkt wordt met natuurlijke materialen is het kunstwerk tijdelijk (vergankelijk). Bij mooi weer zoeken we een leuk plekje in de omgeving van de school om het kunstwerk te maken. Dan kunnen de kinderen er nog met andere kinderen of papa en mama naar gaan kijken. Bij slecht weer blijven we in de klas. De kunstwerkjes worden vastgelegd op de foto zodat deze later nog in de klas getoond kunnen worden.

LEERDOEL

Deze opdracht moedigt de kinderen aan al doende te leren en spelenderwijs met nieuwe ideeën vertrouwd te raken. Ze maken kennis met een nieuwe vorm in de beeldende kunst. De kinderen leren dat je met beelden kan communiceren. Het zelf onderzoeken en ontdekken staat binnen de opdracht centraal.

ORGANISATIE

De kinderen kijken klassikaal naar het filmpje (indien mogelijk een klaslokaal met digiboard)

Daarna gaan ze naar buiten onder begeleiding van de kunstenaar en docent.

In groepjes van drie maken ze een landschapskunstwerkje.

Tip voor de docent maak foto’s van de kunstwerkjes. Leuk om in de klas nog eens na te tekenen en kleuren.

 

Indien het slecht weer is of er geen mogelijkheid is om naar buiten te gaan zorgt de school voor papier: A3-formaat wit/grijs/bruin of zwart.

Contactpersoon: Corine Heijmans, coördinator Cumenu Arsis, tel. 0618028386   email: corinekrijntjes@home.nl

Benader haar direct of  maak gebruik van dit formulier: