Informatie voor leerkrachten en begeleiders van groep 4.
Doorschuifmannetje
HET DOORSCHUIFMANNETJE

 

Leerdoel:      De leerlingen kunnen herdefiniëren en origineel denken.

De leerlingen kunnen een idee driedimensionaal uitbeelden.

De leerlingen zijn fysiek met de handen bezig.

Subdoel:        Samenwerken

Duur:             45 minuten

 

Materiaal (let op: er wordt van uit gegaan dat dit op de school aanwezig is):

Voor ieder kind een blok klei van min. 10×20 cm

Extra klei voor op het midden van de tafel

Kleiplankjes/onderleggers

Speciaal gereedschap om klei te bewerken (indien aanwezig)

Waterbakjes

 

Organisatie en uitvoering:

De leerlingen staan in groepen van max.10 rond een tafel en ieder heeft een flink stuk klei op zijn/haar plankje.

De beeldend kunstenaar geeft vervolgens diverse handelingen/acties die uitgevoerd moeten worden op de klei, waarbij er na elke handeling naar links wordt doorgeschoven. De leerling komt steeds voor een nieuw, verder ontwikkeld kunstwerk te staan. Na alle handelingen is het kunstwerk af.

 

Tip: Zorg voor extra klei op de tafel zodat daarvan gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld om ogen te maken of een dikke buik ‘aan te plakken’.

Tip: Zorg voor een bakje water om vingers nat te kunnen maken. Dit werkt prettiger.

 

Opmerking: Het materiaal dient van te voren klaar te liggen, zodat de kunstenaar direct met de kinderen aan de slag kan.

 

Contactpersoon: Corine Heijmans, coördinator Cumenu Arsis, tel. 0618028386   email: corinekrijntjes@home.nl

Benader haar direct of  maak gebruik van dit formulier: