Informatie voor leerkrachten en begeleiders van groep 6.

meneerTeep

Bijzonderheden:

Schilderen is zeer bewerkelijk en de tijd is kort. Het is daarom van belang dat alles klaarstaat voordat de kunstenaar komt en dat er een docent of assistent aanwezig is die kan helpen tijdens het project. Hierdoor kan er veel vlotter door de leerlingen gewerkt worden en ontstaat er een beter eindresultaat.

 

Meneer Teep trekt een streep

Leerdoel:             De leerlingen kunnen werken met schilders karton.

De leerlingen kunnen werken met tape als beeldend materiaal.

De leerlingen kunnen fantaseren vanuit abstracte beelden.

De leerlingen kennen Piet Mondriaan.

De leerlingen ordenen individuele beeldende elementen tot een

samenhangend groter geheel.

De leerlingen kunnen samen een kunstwerk creëren.

Subdoel:              Samenwerken

Duur:                   60 minuten

 

Materiaal per ll :          een schilderskarton van 22 x 22 cm. verzorgd door Arsis;

afplaktape; verzorgd door Arsis;

verschillende kleuren verf (GEEN geel en wit);

(papieren) bordjes om verf op te doen;

penselen van ± 2 cm breed (plat penseel no 8);

schorten.

En verder:                      kranten o.i.d. om de tafels te bedekken;

liefst een lokaal met een smartboard;

digitale camera.

Organisatie en uitvoering:

De leerlingen zitten in groepjes aan tafel en krijgen na een introductie over Piet Mondriaan en het ontstaan van een abstract schilderij een schilderskarton en een rol afplaktape.

Vervolgens gaan ze middels een opdracht het schilderskarton beplakken met de tape zodat er een patroon en/of vlakken ontstaan. Er zijn 3 verschillende opdrachten en er ontstaan 3 types patroon.

Verf komt op tafel en de vlakken worden ingeschilderd. Elke tafel een eigen kleur. Vervolgens trekken we de tape eraf en de witte kleur van de ondergrond is zichtbaar als een patroon.

Dan worden er 3 groepjes gevormd. Iedereen met hetzelfde patroon vormt een groep. De groepjes gaan vervolgens alle losse werkjes zodanig tegen elkaar aanleggen dat de patronen op elkaar aansluiten en er één groot werk ontstaat.

Wanneer dat gebeurd is bekijken we de grote kunstwerken en worden er door de kunstenaar een aantal vragen gesteld ter afronding.

Er wordt een foto van het werk gemaakt en vervolgens kunnen de losse delen aan elkaar verbonden worden. Helaas zal de tijd te kort zijn om het verbinden samen met de kunstenaar te kunnen doen. Vandaar ook dat er gevraagd wordt om een foto te maken zodat de docent dat later zelf kan doen.

Als allerlaatste stelt de kunstenaar nog een paar afsluitende vragen ter evaluatie en is het project afgelopen.

 

Contactpersoon: Corine Heijmans, coördinator Cumenu Arsis, tel. 0618028386   email: corinekrijntjes@home.nl

Benader haar direct of  maak gebruik van dit formulier: