In het Annastraatje zwaait Arsis niet meer de scepter, maar dat wil niet zeggen dat er geen activiteiten zijn.
Opening zondag 2-2-2020 om 13:41…..
In het Annastraatje zwaait Arsis niet meer de scepter, maar dat wil niet zeggen dat er geen activiteiten zijn.
Opening zondag 2-2-2020 om 13:41…..
De groep kunstenaars die bij Stichting Kunstwerk is aangesloten voor huisvesting van hun atelier, heeft sinds november een nieuwe lokatie.
Guido Gezellelaan 20, Bergen op zoom.
Nav hiervan organiseren zij een open atelierdag.
Op 26 januari is er van 11.00- 16.00 uur een kijkje te nemen in hun ateliers.
De koffie staat klaar.
Een illustratie van wat geluid met een mens kan doen, hoe het ongeveer werkt en wat je er als componist mee kan bereiken.
Als uitgewerkte voorbeelden worden gepresenteerd:
’SILENTIO.01’ (2019).Een klankcompositie bedoeld om langzaam gedachten van het luisterend publiek stil te leggen, een meditatief stuk dus, dat de stilte benadrukt en mentale stilte kan veroorzaken.
Het werk is als meditatieve compositie ontstaan en gemaakt en inmiddels te beluisteren (geweest) op de Concertzender.
Het is nog steeds te beluisteren via deze link: https://www.concertzender.nl/programma/sensenta_528270/
Uit de serie “DE TUIN” wordt “DE VERWONDERING VAN DE TUIN” gepresenteerd. Uit de klank van een eenvoudig limonadeglas wordt een verwonderende wereld gecreëerd. Het hoe en waarom is naast de compositie zelf onderwerp van deze presentatie.
Tenslotte in een terugblik op een tweetal exposities in de in de Arsis Galerie in de St.Annastraat wordt een indruk gegeven van wat de invloed van complexe harmonie op het brein is.
Wij bespreken de kunst van Louise Bourgeois aan de hand van wat presentaties over haar werk. Verder inventariseren wij of er voldoende belangstelling is om gezamenlijk naar de expositie van haar in Museum Voorlinde te gaan.
Voorlinden presenteert Louise Bourgeois – To Unravel a Torment, een zes decennia overspannende overzichtstentoonstelling met veertig sleutelwerken uit de collectie van het Glenstone Museum, The Easton Foundation en Voorlinden. Het is bijna dertig jaar geleden dat de kunst van Louise Bourgeois op zo’n grote schaal in Nederland te zien was.
https://www.voorlinden.nl/tentoonstelling/louise-bourgeois-to-unravel-a-torment/
Louise Joséphine Bourgeois werd in 1911 in Parijs geboren als dochter van tapijtmakers. Toen ze 12 was ging Louise haar ouders reeds met reparatiewerkzaamheden helpen. Op haar vijftiende begon zij een studie wiskunde aan de Universiteit van Parijs, de Sorbonne. Vooral haar studie geometrie droeg bij aan haar vroege kubistische tekeningen. Nog zoekende naar haar eigen stijl begon ze te schilderen en studeerde ze aan de École du Louvre en vervolgens aan de École des Beaux Arts. Ook werkte ze als assistent bij Fernand Léger. In 1938 verhuisde ze met haar Amerikaanse echtgenoot Robert Goldwater, een kunsthistoricus, naar New York waar ze haar studie voortzette aan de gerenommeerde Art Students League of New York.
Louise Bourgeois ging exposeren vanaf 1947 met sculpturen en houten figuren. Een van de bekendere werken uit die vroege periode is The Winged Figure (1948). Ondanks haar vroege succes (een van haar werken werd aangekocht door het Museum of Modern Art), werd Bourgeois gedurende de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw door de kunstmarkt min of meer genegeerd. Pas in de zeventiger jaren, na de dood van zowel haar echtgenoot als haar vader, werd ze een succesvolle kunstenaar.
In 1993 vertegenwoordigde zij de Verenigde Staten op de Biennale van Venetië. In 1999 nam zij deel aan de Melbourne International Biennial 1999. In hetzelfde jaar werd Bourgeois gekozen voor de openingsexpositie in de Turbine Hall van de Tate Modern in Londen. De “Maman” sculptuur is later herplaatst in Ottawa, Canada waar het spin-beeld nog steeds bewonderd kan worden voor de ingang van de National Gallery of Canada. Het kunstwerk vormt een deel van haar spinnenbeelden; zij zag in de spin een symbool van bescherming en herstel en een verwijzing naar haar moeder. Daarnaast zag zij in de spin een dreiging, die ook valstrikken (lees web) aanlegt om prooien te vangen. Toen ArtZuid hun tentoonstelling voor 2019 inrichtte werd een aantal spinnenbeelden in de museumtuin van het Rijksmuseum geplaatst.
Naast haar werk als beeldhouwer was Bourgeois ook actief als sieraadontwerper.
De kunstenares leefde en werkte in New York tot aan haar dood in mei 2010.
Eens in de 2 jaar is er in Venetië een van de belangrijkste moderne kunst gebeurtenis ter wereld. Ook dit jaar zijn weer verschillende bij Arsis aangesloten kunstenaars daar naar toe gegaan om zich te laven aan alle kunst van over de hele wereld die daar op vele locaties wordt getoond.
Graag willen wij met jullie delen wat ons zoal is opgevallen.
Daarom nodigen we je uit om te vertellen en/of te luisteren op 12 december 2019 over actuele beeldende kunst.
Je kan niet alleen komen luisteren en kijken, maar je kan ook participeren. Ben je in Venetië naar de Biënnale geweest en wil je dat met ons delen, kies dan drie foto’s uit van werken die je zag tijdens je dit bezoek in 2019. Werken die je raakte door de inhoud, de vorm, de techniek, de plaatsing.
Bijvoorbeeld….. (persoonlijke keuze redacteur)
Zet de foto’s op een stick en neem die stick mee, toon het en geef aan waarom je deze keuze maakte of stel die avond vragen aan elkaar en probeer te bevatten wat er op dit moment gebeurt in de wereld van de kunsten
of
zie het als mogelijk inspiratiebron voor eigen toekomstig werk.
LET OP:
nieuwe plaats van ontmoeting:
Arsis-sociëteit
Kastanjelaan 160
Bergen op Zoom
gratis parkeren voor de kerk (en dan omlopen)
zaal open: 19:30 uur
aanvang: 20:00 uur
En dit is gelijk een mogelijkheid om de nieuwe Arsis ruimte te bekijken.
n.b. geef even per mail door dat je drie foto’s wil laat zien, dan kunnen we daar rekening mee houden. Info@Arsis-BoZ.nl
12 Blancokunstenaars vertellen verdiepend over hun tentoongestelde werk aan de hand van dit werk zoals geëxposeerd in de St. Annastraat.
Bij de opening op 2 november hebben de 12 kunstenaars niet veel over hun werk, techniek en/of concept verteld.
De vierde donderdag van de maand is daar beter geschikt voor.
Drie redenen om te komen
Galerie open: 19.30 uur.
Aanvang: 20 uur.
Zoals mogelijk bekend moet Arsis de galerie verlaten omdat deze door de gemeente is verkocht. Het beschikbaar stellen door de gemeente aan ons is daarmee helaas tot een einde gekomen.
Dit is de laatste avond die wij hier kunnen organiseren. Nog tot zaterdag 30 november is de Blanco expositie te bewonderen. Daarna zal een nieuwe eigenaar invulling aan deze ruimte gaan geven.
Arsis heeft op dit moment nog geen alternatieve expositieruimte dus daarmee komt (voorlopig?) ook een einde aan Galerie Arsis.
Zie ook artikel in BN de Stem
Lia toont in galerie arsis werk in veel verschillende technieken. Het verbindend element is de herhaling, ritme van beeld en werken. De mens en de natuur zijn mijn inspiratiebron.
Bij de bestudering van de kunstgeschiedenis kreeg Lia door dat zij een visueel geheugen heeft en de drang om de afgebeelde schilderijen na te schilderen op klein formaat. Om de kunstwerken te doorgronden is tekst alleen voor haar niet genoeg. De bedoeling is om het kijken te intensiveren. Op kaartformaat 15 x 10 cm heeft zij op een vrije manier, met eigenhandschrift en vaak in nieuw composities, kunstwerken nagebootst. Het resultaat is een veelheid van beeld, dat deels bekend voorkomt en door formaat en rangschikking een eigen leven gaat leiden.
Door te tekenen met ijzerdraad komt zij tot de essentie van het beeld, de schaduw is een toegift.
Op kleine paneeltjes zijn ogen, handen, gezichten geschilderd en samengevoegd tot een geheel. Door de samenvoeging tot een geheel ontstaat een beweeglijk kleurrijk mensbeeld.
Het materiaal: planten, grassen en takken, verwerkt zij met textiele werkvormen: vlechten, knopen, weven. Lia gebruikt de eigenschappen van de plant , deze bepaalt welke methode mogelijk is. Het verse materiaal wordt door haar gevormd en ondervindt daarna een veranderingsproces, een verandering in kleur en structuur. De vergankelijkheid van het materiaal speelt hierbij een rol.
Hierbij creëert Lia een binnen- en buitenwereld met een grote tegenstelling.
Getoond werd o.a. een project van:
– Manu Dudink
– Pierrette Schoon
– Hella Sluyters
– Knoest
– Liesbeth de Waal
In de ondergrondse ruimte van het schitterende pand “De Blauwe Hand” in Bergen op Zoom kon tijdens het monumenten weekend dit project bezocht worden. En de kelder is nu dank zij de 466 bezoekers extra gevuld met herinneringen.
Zie ook https://arsis-boz.nl/plekken-van-plezier-kunsten-in-de-monumenten/
Kortom een zeer geslaagd project.