Sculpturen Schilderijen Multimedia Couture – Anne-Marie Dagelinckx

Arsis presenteert
veelzijdig kunstenares Anne-Marie Dagelinckx

Kometenlaan 38 Bergen op Zoom – 28 december 2017
U bent van harte welkom bij de presentatie

Aanvang 20.00 uur. De zaal opent om 19.30 uur

 

Anne-Marie Dagelinckx is een kunstenares die kunst maakt vanuit haar hart en ziel.

Dat tonen haar beelden o.a. in brons en keramiek gecombineerd met schilderijen en multimedia-art. Ook monteert zij unica voor haar eigen fashion labels: Alinckx Couture en X-Design.Zij exposeerde tussen 1988 en heden haar beelden en schilderijen in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Portugal en Zuid-Afrika. In 2006 won zij met het beeld “Fertillity” de publieksprijs in Nogent sur Seine (Frankrijk).

Mail Anne-Marie Dagelinckx 
Link naar Expo Thuis Bergen op Zoom
FB Arsis: www.facebook.com/Arsisboz

Meer informatie leest u hierna…

Anne-Marie Dagelinckx geeft workshops in boetseren, pottenbakken en schilderen. Zij vindt het heerlijk om anderen te motiveren, het beste in hen naar boven te halen en naar een verrassend eindproduct te begeleiden.

Via het Cultuurbedrijf Het Markiezenhof te Bergen op Zoom begeleidt zij groepen kinderen als museumdocent. In de wijk “Gageldonk West” is zij met de bewoners een project gestart met als thema “Beeld ’t Plezier”. Eerdere projecten van haar zijn o.a.” Cat Walk Talk” gesteund door het Prins Bernhard Cultuur fonds en Stadlander. In Putte heeft zij samen met de bewoners, in het Wooncomplex “de Tulp” van Stadlander, de binnentuin opgepimpt en een bijzonder kunstwerk gecreëerd. Als productgenerator van een kunstzinnig project is het een must om “out of the box” te denken. Zij laat zich dan ook graag door andere culturen inspireren. 

De Arsiszaal gaat open om 19.30 uur. Aanvang presentatie 20.00 uur.
Wij stellen het op prijs wanneer u tijdig aanwezig bent. Waarvoor dank.

Mooie opening van de december 2017 tentoonstelling van Frits Sonnenberg – Poëtische Geometrie


Frits Sonnenberg presenteert Poëtische Geometrie.

Gedurende de maand december wordt door Frits Sonnenberg de galerie van Arsis gevuld met zijn werk. Onder de titel Poëtische Geometrie laat Frits zowel objecten als meubelen zien.

Een mooi algemeen verslag met foto impressie vindt u op de site van Bergen op Zoom Nieuws 

Bij de opening door Hans Timmermans sprak deze de volgende inleiding uit: 


 
Over zijn werk zegt Frits:
“In mijn werk tracht ik boeiende en verrassende aspecten in het beeld te scheppen door gebruik te maken van o.a. ”de gulden snede”, de Fibonacci reeks, ritmes, contrasten.
Ik haal ook inspiratie uit “graancirkel-reconstructies”.
Graancirkels worden op een aantal plaatsen in de wereld in het landschap gevonden en bezitten veelal verrassende geometrische eigenschappen.
Geniet van en omarm de schoonheid en uitwerking van de ontmoeting van kunst en geometrie. “
— x —
Een maand of wat geleden vroeg Frits me of ik muziek wilde maken bij zijn expositie in de ARSIS-galerie in december 2017
Nog wat later vroeg hij of ik ook de opening van de expositie zou willen doen.
Op een tweetal onbewaakte momenten zei ik: “ja, leuk, dat wil ik graag doen!”.
Maar ja, na een tijdje drong de vraag zich op: “Hoe dan wel ?”
Hoe componeren gaat is eenvoudig (als je dat kan en het vaker doet), het is een kwestie van beginnen en zien wat er gebeurt en vervolgens dat wat gebeurt in goed banen leiden. Of soms begin je met een strak plan dat na verloop van tijd ontspoort en dan alsnog in goede banen geleid wordt. Veel kunstwerken ontstaan op die manier in allerlei disciplines van Kunst.
In veel gevallen neemt op den duur het artistieke werk, de compositie zelf, het heft in handen en maakt zichzelf via het vakmanschap en de stuurkunst van de kunstenaar.
Maar de opening, hoe doe je dat eigenlijk, wat is dat een opening?
Antwoord vinden op die vraag is een kwestie van … nadenken? over …. het nadenken ? !!
In gesprekken met Frits doet hij uitspraken als: “Ik geniet eigenlijk het meeste van de pauzes.
Om pauzes te hebben moet je wel dingen doen anders zijn er geen pauzes, dingen doen op weg van pauze naar pauze.”
Frits beschrijft zo een toestand van rust en een toestand van beweging naar de volgende toestand van rust.
Dat is bijzonder maar ook weer niet.
Bijzonder is zo’n visie op werken en leven. Het bekijken in termen van rust of stilstand en beweging is al heel oud, al meer dan 3000 jaar om (niet zo) precies te zijn.
De I Tjing is een heel oud Chinees boek, de fundamenten van het boek dateren van duizenden jaren geleden, wat we er tegenwoordig van kennen is ca. 3000 jaar oud.
Als volledige titel wordt ook vaak genoemd “ I Ching, het boek der veranderingen”.


Een van de overleveringen verhaalt over de Chinese mythologische wijsgeer Foe Si. Hij leefde in de dageraad der mensheid en creëerde een onwrikbaar wiskundig model waarin alle veranderingselementen van het universum zijn vervat, ofwel de combinatie 64 symbolen of hexagrammen die elk uit zes lijnen bestaan. Voor velen in China maar ook in het Westen is de I Tjing het belangrijkste en meest magische boek dat ooit geschreven is. “
(Zie ook: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/164276-de-i-tjing-een-magisch-boek.html)

 

Het is niet alleen een orakel-boek maar vooral een boek dat bij elke vraag heel verschillende perspectieven laat zien en daardoor een andere manier van denken schetst, een ander perspectief op de vraag of op het antwoord dat de vraagsteller zelf al min of meer beseft/weet/ervaart/aanvoelt.
Andere perspectieven op het leven, de wereld, waarnemen etc., zaken waar de gesprekken met Frits ook al snel over gaan.
De Engelse titel van het boek is “I Ching, the book of Changes”
1951 is een belangrijk jaar. Ik werd zelf in 1951 geboren maar dat viel toen nog niet zo op 🙂
Wat heel belangrijk is geworden is dat de Amerikaans componist John Cage in 1951 de
“Music of Changes” componeerde, een werk waarin de methode van componeren veel belangrijker is dan het eindresultaat.
De I Tjing is (min of meer) als methode gebruikt, John Cage was een Boeddhist en bekend met veel Oosterse wijsheid.
(John Cage gebruikte de bamboestokjes methode als toevalsgenerator.
Hoewel de muziek bekend is geworden als een vroeg voorbeeld van toevalsmuziek is er in werkelijkheid heel veel aan gecomponeerd! Pas veel later maakte John Cage zich als componist onzichtbaar met het verbijsterende (maar ook heel verlichtende werk) 4’33 ).
(Dat betekend 4’33 stilte.. NB: er zijn talloze uitvoeringen van dit stuk bekend en geregistreerd, bv. ook een cd-registratie van Frank Zappa 🙂
Het bewegen van pauze naar pauze heeft bij Frits heel veel te maken met nadenken over het denken zelf, de methode van denken en werken, de manier om waar te nemen, te beleven, te ontdekken enzovoort. In Frits zijn werk zijn normbepalende principes zoals de Gulden snede en de Fibonacci-reeks belangrijk. De Gulden snede en de Fibonacci-reeks zijn dan ook geliefd bij componisten als vormbepalend element.
(Zie b.v. https://webshop.donemus.nl/action/front/composer/Boerman%2C+Jan)
Nadenkend over pauzes en beweging, over rusttoestand, verandering en een nieuwe rusttoestand, leek het me verstandig om de I Tjing te raadplegen.
Ik stelde de vraag:
“Wat is je commentaar op de expositie van Frits?”
Dat leverde opmerkingen als:

Dit is het hexagram van de kundigheid en het meesterschap.
….. zijn producten zijn het bewijs
Alle aspecten van het ware vakmanschap vind je in dit teken terug:
rustig en zwijgend de taak uitvoeren
kalme observatie van het materiaal
controle over vormkracht
Er was ook commentaar te vinden in de beweging, de verbinding tussen dat vakmanschap en de vraag zelf, dat commentaar ging misschien wel vooral over de vragensteller:

Als je geconcentreerd een vraag stelt geeft de I Tjing antwoord.
Dat antwoord gaat over wat je geest bezighield op het moment van vragen.
Als het antwoord niet tot je doordringt heeft het geen zin om de vraag nog eens te stellen.
Als een antwoord je niet duidelijk is, neem dan afstand van je onbegrip en bekijk de vraag of het antwoord de volgende dag of later opnieuw.
Frits zou het misschien zo zeggen:
“Als het probleem echt groot is is het verstandig om er niet mee bezig te zijn, de oplossing ligt meestal om de hoek maar als je er zo mee bezig bent valt die oplossing meestal niet op!”
Met andere woorden: er zo mee bezig zijn verhinderd je om de oplossing te vinden.
Maar ja, dan zijn er nog steeds de graancirkels:
Wat is een graancirkel? En hoe komt die daar?
Het antwoord op die vraag is misschien wel veel minder belangrijk dan het nadenken erover.
Misschien is nadenken over het nadenken zelf wel veel belangrijker.
Misschien is ervaren en beleven nog veel belangrijker dan het vinden van een antwoord en ook veel belangrijker dan al dat denken.

Ervaren en beleven zijn, net zoals denken, stadia van bewustzijn en soms zit de ratio die soms bij denken hoort danig in de weg.
Een gesprek met Frits gaat ook vaak over stadia van bewustzijn, meditatie, manieren van waarnemen, spiritualiteit, inspiratie, …. er werkelijk zijn in het hier en/of nu … en over werkelijk waarnemen en beleven.
Frits zijn werk ademt bewondering en verwondering voor zijn bronnen van inspiratie, het ademt bewustzijn en verstilling, het bekijken alleen is niet genoeg, het werk ervaren zonder OORDEEL of MODEL of THEORIE is een verademing en maakt veel duidelijk.
Frits zijn werk ademt die verwondering en verstilling ook uit als het in een interieur hangt, ook hier in de galerie in een overzicht.
Mijn muziek probeert die verstilling, verwondering en verademing te benadrukken.
Ik gebruik daarvoor speciale 10 tot 12-tonige akkoorden om natuurlijke klanken te kleuren en maak daar collages mee die sterk doen denken aan natuurlijke omgevingen zoals strand, zee, branding. U kunt eventueel een paar laarzen lenen bij de informatiebalie.
Frits zijn werk krijgt met die gekleurde geluiden een modaal randje.
‘Modaal’ in muziek betekent echter iets heel anders dan ‘gemiddeld’.
Modaliteit is een manier om harmonie te scheppen, een manier die al in het Gregoriaans bestaat en in de Middeleeuwen ver uit-ontwikkeld werd en in ook de Jazz zorgt voor harmonie, samenhang, verstilling en expressie.
Ik gebruik dat soort modaliteit in mijn geluidskunst en in mijn elektronische kunstmuziek.
— x —
Het openen van een tentoonstelling van het werk van één van de founding fathers van Arsis vandaag in de Arsis-galerie is een eervolle taak die ik met veel plezier op me neem.
Met de wens dat de toeschouwers de harmonie, verstilling, verwondering, bewondering en spiritualiteit in het werk van Frits mogen ervaren, open ik dan ook met veel plezier en met veel bewondering voor Frits en zijn werk deze expositie.
Dank U wel!

Uitgesproken door Hans Timmermans, 1 december 2017. ARSIS-galerie te Bergen op Zoom, St. Annastraat.

 

 

December expositie in Galerie Arsis… Frits Sonnenberg presenteert Poëtische geometrie

Vrijdag 1 december 2017 wordt om 15:00 de volgende expositie in Galerie Arsis geopend.

Een van de founding fathers van Arsis, Frits Sonnenberg presenteert Poëtische Geometrie.

Over zijn werk zegt Frits:

“In mijn werk tracht ik boeiende/verrassende aspecten in het beeld te scheppen door gebruik te maken van o.a. ”de gulden snede”, de fibonacci reeks, ritmes, kontrasten.

Ik haal ook inspiratie uit “graancirkelreconstructies”.

Graancirkels worden op een aantal plaatsen in de wereld in het landschap gevonden en bezitten veelal verrassende geometrische eigenschappen.”

Geniet van en omarm de schoonheid en uitwerking der ontmoeting van kunst en geometrie.

De tentoonstelling zal de hele verdere maand december nog te bezoeken zijn op de vrijdagen, zaterdagen en de koopzondag van 12:00 tot 17:00 uur.

 

Te zien in

Galerie Arsis
St. Annastraat 10
Bergen op Zoom

Arsis presenteert Gerard Fransen

Arsis presenteert beeldend kunstenaar Gerard Fransen

Donderdagavond 23 november houdt de bij Arsis aangesloten beeldend kunstenaar Gerard Fransen een inleiding over zijn kunstenaarschap, en geeft hij toelichting op zijn Motivatie en Inspiratie.

Motivatie en Inspiratie 

Een voordracht over 2 gevleugelde woorden die in het leven van elke kunstenaar belangrijk zijn.

Gerard is al een aantal jaren als bevlogen beeldhouwer bezig zijn eigen invulling hieraan te geven. Geen hoogdravende causerie maar een verhaal wat heel dicht bij het gevoel van de kunstenaar staat. Kunst maken heeft al heel lang een belangrijk deel van zijn leven en interesse uitgemaakt. Na jaren met veel genoegen en plezier gewerkt te hebben als docent Werktuigbouwkunde / Procestechniek in het MBO, is hij zich op latere leeftijd gaan professionaliseren in de kunst door een opleiding te volgen aan de kunstacademie. Na zijn afstuderen is hij bijna dagelijks te vinden in zijn atelier. HIj zit vol ideeën en heeft eigenlijk te weinig tijd om alles te kunnen uitvoeren.

Zijn inspiratie is terug te voeren tot een 3-tal basisgedachten:

1 De vorm van Letters: het elementaire van geschreven taal in leesbaar en onleesbaar schrift. Bij een aantal van zijn werken is de vorm van de letter dan ook prominent aanwezig.

Elk verhaal heeft twee kanten


2 Organische vormen: zowel figuratief als non-figuratief, waarbij cirkels en rechte lijnen de basisvormen zijn voor zijn beelden.

Oloïde op glas en graniet


3 Technische vooropleiding: inspiratie haalt hij ook uit zijn oorspronkelijke beroep als werktuigbouwkundige. Dit wordt zichtbaar bij zijn multidisciplinair materiaalgebruik en de vaak demonteerbare vorm waarin hij zijn beelden maakt.

Balance


Zijn grote voorbeeld is de Spaanse beeldhouwer Jaume Plensa.

Naast het beeldhouwen, is ook het letterhakken een belangrijk onderdeel van zijn kunstenaarschap. Zijn enthousiasme daarvoor brengt hij in de cursus letterhakken over aan zijn leerlingen, met als credo: vorm de letter en de tekst zodanig dat de zeggingskracht wordt vergroot. Door vlakken en lijnen te combineren in een bepaald evenwicht, ontstaat een elementaire spanning die interessant is om naar te kijken.

Tijdens zijn presentatie op 23 november licht hij zijn motivatie en inspiratie aan de hand van zijn werk toe. Tevens is op die avond zijn atelier, inpandig bij Arsis, geopend en als het een beetje meezit ziet u hem aan het werk.

Gerard is al een aantal jaren lid van Krot&Co. Een kunstenaarscollectief (Bergen op Zoom) dat bestaat uit een 4-tal kunstenaars die naast hun eigen productie, gezamenlijk installatiekunst maken. Enkele grote werken van het collectief zijn: De Bospoort (2011), Time ( 2013), Moveable Space (2015) en Moveable Space 2 parallel (2017). Dit laatste kunstwerk heeft Krot&Co onlangs geëxposeerd in de verhalenkamer van de bibliotheek in Bergen op Zoom.


Presentatie Gerard Fransen op donderdag 23 november
De Arsiszaal is open vanaf 19.30 uur – start van de presentatie 20.00 uur


Wij stellen het op prijs wanneer u tijdig aanwezig bent.

Blog Gerard Fransen: klik hier

FB Arsis

Thema-avond #3 over INSPIRATIE

Op de 2e donderdag van de maand 
> November: Thema-avond #3

I.N.S.P.I.R.A.T.I.E

We gaan het verschijnsel ‘INSPIRATIE’ bekijken, bespreken, vergelijken en ….. ? 
 
Presentatie en gespreksleiding: Hans Timmermans
 
Je wordt uitgenodigd om voorbeelden mee te brengen of ze vooraf naar Hans te mailen (en ze ook dan mee te brengen!) die je inspireren of die voor jou met inspiratie te maken hebben. Mail klik Hans

INSPIRATIE 

Wat is het?
Hoe kom je eraan?
Wat doe je er mee?
Wat moet je er mee?
Kan het ook zonder?
Wat zeggen deze en gene er over?
Is dat relevant voor je?

QUOTES:

“Letterlijk: inblazing.”
“Een bewustzijnstoestand (‘bezieling’) waarin de kunstenaar over het maximum van zijn scheppend vermogen beschikt en schijnbaar moeiteloos de vormgeving vindt die voor het beoogde kunstwerk het meest geschikt is”.
“Inademing, het opzuigen van lucht in de longen door actief het middenrif samen te trekken en de spieren tussen de ribben”.
“Kunstenaars worden bij het maken van hun werk geïnspireerd door talrijke fenomenen en gebeurtenissen. Een inspiratiebron kan een gebeurtenis, object of persoon zijn waaruit een kunstenaar ideeën put. Bij de oude Grieken kregen inspiratiebronnen een goddelijk karakter en werden ze gesymboliseerd door de Muzen”.

“Belangrijke inspiratiebronnen binnen de kunstwereld zijn onder meer de natuur, de klassieke mythologie en de emotionele beleving. Naast deze voorbeelden speelt het werk van andere kunstenaars bij heel wat artiesten een grote rol. Zowel reeds lang overleden kunstcollega’s als eigentijdse vakgenoten hebben een grote invloed op het werk van hedendaagse kunstenaars”.


TJA, EN NU WIJ…

Laten we het hebben over of en hoe inspiratie in jouw creatieve proces een rol speelt.

Hoe je het krijgt / organiseert / zoekt / vindt.
Waar je het vindt.
Of je het persé nodig hebt…
…etcetera.
 
Voorbeelden ter illustratie zijn meer dan welkom.
Zoals gewoonlijk is er een beamer, mediaspeler en geluidsinstallatie beschikbaar.

Ik hoop dat we weer een mooi en inspirerend gesprek hebben!


Tot ziens op 9 november – 2e donderdag van de maand
!

De Arsiszaal is open vanaf 19.30 uur. De thema-avond start om 20.00 uur.

AAN / UIT Weug en Warmoeskerken in Galerie Arsis

Vrijdag 3 november 2017 17.30 uur

Graag nodigen wij je uit bij de opening van de installatie
AAN / UIT in Galerie Arsis, Annastraat 10 te Bergen op Zoom.

Ward Warmoeskerken en Irene Weug hebben samen gezocht naar een vorm om hun werk te presenteren. De installatie AAN / UIT is daarvan het resultaat.

AAN/UIT
Irene Weug & Ward Warmoeskerken
installatie
963 x 865 x 300 cm
katoen, wol, zijde, plastic, veren

Kleding gaat aan, kleding gaat uit. Een ritme. Muziek. Een dagelijks terugkerend ritueel. Met meer betekenis dan je misschien denkt. Want wat je aantrekt drukt uit wie je bent. Of juist wie
je wilt zijn. Je komt uit voor hoe je je voelt of geeft juist aan hoe je je wilt voelen.

Maar wat als je je kleding tot op de draad uitknipt? Komt dan je innerlijk aan het woord? Komt dan echt uit wie jij bent? En hoe onderscheid je je met je kleding van de massa? Sluit je aan bij de rest of spring je er uit? Trek je je iets aan van wat de ander over jouw kleding denkt?

Vragen die aan de basis liggen van de installatie AAN/UIT van Irene Weug en Ward Warmoeskerken. Een installatie die jou uitnodigt om na te denken over wat je aan- of juist uittrekt en wat dat zegt over jou.

Kun je niet bij de opening zijn en heb je wel zin om te komen kijken, kom dan in november 2017 op vrijdag- of zaterdagmiddag langs tussen 12 en 17 uur.
Koopzondag 26 november is de Galerie ook open van 12 tot 17 uur en zijn zij ook samen aanwezig.


Website Ward Warmoeskerken


FB Arsis

De Biënnale Belicht

Avondthema 26 oktober: Biënnale Venetië

Dag allemaal,

Elke 4de donderdag van de maand is er een presentatie van een kunstenaar bij Arsis. Nu was er nog ruimte in de agenda en Christine Veraart en Irene Weug bedachten de avond van 26 oktober eens anders in te vullen dan gewoonlijk en hebben het idee opgevat om als thema van die avond te kiezen voor de Biënnale(s) van Venetië. Beide hebben onlangs de 57e versie bezocht.

Het is een gegeven dat veel kunstminnaars en kunstenaars, ook van Arsis, met en zonder geliefden de Biënnale van Venetië bezoeken. Iedereen maakt veel foto’s en komt met een vol hoofd terug. Graag willen we op 26 oktober die beelden met jullie samen presenteren.

Zoek in je beeldarchief naar Biennale-foto’s, selecteer en kies er maximaal 10. Stuur ze naar Irene via de mail ( link mail Irene Weug ) of zet ze op een USB-stick en neem deze mee. Meld in ieder geval dat je beeld hebt. 
Christine en Irene zorgen ervoor dat iedereen tot zijn recht komt. Vertel bij jouw beelden in het kort wat je raakte, wat je opgewonden maakte, waar je een grondige hekel aan kreeg, welk beeld je inspireerde voor je eigen w.erk. Het kan ook zijn dat je er geen toelichting bij wilt geven.

Christine en Irene maakten veel foto’s, waaronder deze. Herken je nog iets?

    

    

Stichting Arsis Kunst en Sociëteit, West-Brabant
Kometenlaan 38 Bergen op Zoom

Zaal open: 19.30 uur
Aanvang: 20.00 uur

Wij stellen het op prijs wanneer u tijdig aanwezig bent

14 en 15 oktober foto tentoonstelling van Fixed Focus bij Arsis

Op zaterdag 14 oktober en zondag 15 oktober tonen de leden van Fixed Focus uit Bergen op Zoom hun beste foto’s in de expositieruimte van Stichting Arsis Kunst en Sociëteit aan de Kometenlaan 38.
Naast een vrije keuze van de leden om hun kwaliteiten te laten zien, is er ook aandacht voor het thema  “Kleurrijk Nederland” en zijn er Audiovisuele producties. Het aanbod wordt door de jury van Fixed Focus getoetst op technische en creatieve waarde.
De jury bestaat uit Ludwig van Hooren (fotograaf en juryvoorzitter), Gijs Proost (fotograaf) en Jacky Stormezand (lid fotogroep Spectrum Berchem België).

En FixedFocus viert met deze tentoonstelling ook zijn 10-jarig bestaan.

Namens Stichting Arsis Kunst en Sociëteit wordt, apart van de beoordeling door de FF jury, de Arsis Prijs uitgereikt. 
De jury die Arsis vertegenwoordigt, is samengesteld o.a. uit de kunstenaars Frank Beek, Ewoud Willem van Doorn, Hans Timmermans. Zij zullen de foto’s niet zozeer op technische kennis en kunde beoordelen, maar deze op hun kunstzinnige waarde schatten.

De ruim 150 foto’s en dia’s zijn te bewonderen in de expositieruimte van
Stichting “Arsis Kunst en Sociëteit” aan de Kometenlaan 38 te Bergen op Zoom.

De tentoonstelling is te bezoeken bij Arsis op zaterdag 14 oktober van 11:30 tot 17:00 uur en op zondag 15 oktober van 11:00 tot 17:00 uur.

 

 

Thema-avond 2 “KUNST of NIET”

     

ARSIS thema-avond nr. 2 op 12 oktober 2017

Thema: “KUNST of NIET?”

Een gesprek / discussie / debat…??
over de vraag: “Is dit kunst of niet?”

Gesprekleider: Hans Timmermans.

Het gesprek wordt gevoerd aan de hand van voorbeelden die door de deelnemers ingebracht kunnen worden. Hans zal met zachte of harde hand en met of zonder zwarte band het gesprek in functionele banen pogen te houden.

De vorm:
Voorbeelden worden in dipolen ofwel tegenstellingen aangeleverd en toegelicht door enkele of alle deelnemers aan het gesprek:
De dipool: Eén voorbeeld dat zeker “kunst” is en een voorbeeld dat zeker “niet kunst” is vanuit het perspectief van de spreker.

Behalve de vraag “KUNST of NIET” zal ook zeker de vraag:
“En waarom dan wel of niet?” aan de orde komen en daarmee het perspectief dat de spreker heeft.

Misschien gaat het gesprek, of wellicht discussie of debat vooral over de verschillende perspectieven dan over de voorbeelden zelf en
misschien ook wel over: “Wat betekent Kunst voor jou en waarom dan?”

Inleidingen op deze thema-avond worden gehouden door Christine Veraart en Hans Timmermans en door wie zich verder aanmeldt als inleider.

In tegenstelling tot de ludieke toon van de aankondiging is deze avond serieus bedoeld om van gedachten te wisselen over zaken als:
“Waarom ben je bezig met kunst, wat inspireert je, wat is je interesse in kunst en wat doe je met die interesse. In hoeverre speelt werk van andere kunstenaars een rol in je eigen creatieve proces, ….”

Misschien is een inspirerend gesprek met geestverwanten wel het mooiste resultaat wat deze thema-avond kan hebben, naast ongetwijfeld een hoop plezier..

NB: de avond is toegankelijk voor iedereen die er in geïnteresseerd is!

Belangrijk verzoek:

Stuur ajb. voorbeelden die je in wilt brengen als jpeg, text (docx of pages), of geluidsfragment naar Hans Timmermans: timmermanshans@me.com om opgenomen te kunnen worden in een PowerPoint / KeyNote presentatie.

NB: je bent zelf de spreker bij je eigen voorbeelden,

– vragen die zeker gesteld zullen worden:
– wat is het dat we zien en waarom  / hoe / waar is het gemaakt?
– wat vindt je er zelf van en waarom?
– waarom houdt het je bezig en hoe dan?

Het is aardig als je over de antwoorden alvast nadenkt…

donderdag 12 oktober 2017
aanvang: 20:00 uur
zaal open: 19:30 uur

Stichting Arsis Kunst en Sociëteit
Kometenlaan 38 Bergen op Zoom

Expo Janine Chedd en Mus in Flor van Puttemuseum

Tot 2 december 2017 in het Flor van Puttemuseum
boven restaurant de Blauwe Pauw Ossendrecht

Openingstijden 10 AM – 10 PM vrije inloop op de 2e verdieping
adres: Onze Lieve Vrouwe Ter Duinenlaan 199 Ossendrecht

Janine Chedd uit zich door kwetsbare gevoelige soms frêle voorstellingen, 2- en 3-Dimensionaal.

Mus is geïnspireerd door bos en bomen, door de natuur en geeft daaraan haar eigen uitleg op kleurrijke schilderijen.

Beide kunstenaars zijn aangesloten bij