Avond over fotograaf Stefan Vanfleteren

UITGESTELD TOT NADER ORDER.

Op dit moment is er een expositie van zijn werk in het fotomuseum van Antwerpen. Enkele leden van Arsis zijn er geweest en Christine Veraart houdt een presentatie over zijn werk en wat zij heeft ervaren bij bezoek aan het museum. (De expositie is daar nog te bezoeken tot 19 april 2020.)

Over Stephan Vanfleteren

Stephan groeit op aan de Belgische kust. Als student trekt hij in 1987 naar Brussel waar hij aan de kunstacademie Sint Lucas zijn vak leert. Meteen na zijn studies reist de jonge fotograaf de wereld rond. Tegelijkertijd brengt hij het nieuws in eigen land in beeld. Een decennium werkt hij als fotojournalist en is hij een vaste waarde in de Belgische dagbladen. Rond de eeuwwisseling slaat Vanfleteren een nieuwe weg in. Hij blijft intensief fotograferen, maar kiest nu voor lang lopende en persoonlijke projecten. Daarin gaat hij op zoek naar wat dreigt te verdwijnen, met de melancholie van een romanticus.

Arsis-sociëteit
Kastanjelaan 160
Bergen op Zoom 
gratis parkeren voor de kerk (en dan omlopen)
zaal open: 19:30 uur
aanvang: 20:00 uur

Sunday Salon

Zondag 1 maart 2020 Brunch

Louise Bourgeois organiseerde iedere zondag haar beroemde Sunday Salons.
Kunstenaars kwamen bijeen om bij haar thuis hun werk te bespreken.
Op 22 maart en 19 april worden die Salons op Voorlinden gegeven.
Misschien wat te ver voor een uurtje.

Wij* organiseren een brunch op 1 maart van 11.00 – 13.00 uur.
Kastanjelaan 160, Bergen op Zoom.

Christine en Addy bereiden lekker dingen** voor.

Wij brengen een ode aan Louise Bourgeois en willen met elkaar het hebben over natuur en kunstenaarschap.
Welkom!

Wel moet je je door middel van mail of app aanmelden via christine@christineveraart.nl
Dit ivm inkoop.

*Wij zijn: Christine Veraart, Addy van Kempen, Hans Timmermans en Irene Weug
** Kosten 5 euro per persoon

En…. of vastenavond kunst is?

Op donderdag 27 februari 2020 nemen Koen van der Steen en Wouter Goudswaard jullie mee in de wereld van de vastenavend, die dan weer net voorbij is.

Op het bouwkot van de Stichting Vastenavend, Halwana, ontvangen zij jullie met open armen. Deze avond wordt dus NIET gehouden aan de Kastanjelaan.

Wouter vertelt over het ontwerpen van een A-wagen voor bouwclub De Leutige Krabben.
Hoe begin je aan zo’n ontwerp en wat komt er allemaal bij kijken om het ontwerp ook echt op straat te krijgen?
Koen leidt ons daarna rond door een aantal werkplaatsen van Alwana.
Hoe gaat het bouwproces van een wagen (en in dit geval de prinsenwagen) en wat wordt er nog meer gedaan in zo’n bouwkot?

Dit alles onder de titel; “En… of Vastenavend kunst is? Er komt in ieder geval veel bij kijken!”.

Uiteraard hebben we ook nog een verrassingselement, waar we nog niks over kunnen zeggen…

Datum en tijd: donderdag 27 februari. Aanvang 20:00, inloop 19:30, koffie of thee..
Locatie: Bouwkot stichting Halwana, Zeelandhaven.

Uitnodiging bijzondere excursie In den Scherminckel – 13 februari 2020

Irene Weug vertelt:

‘Tijdens KidM2019 loop ik nieuwsgierig  het archeologisch depot binnen.

Ik tref daar Elvira Adriaansen. Ze leidt me rond en ik val van de ene na de andere verbazing. Op de begane grond een expositie met als bijzonder moment de ‘kaarsenpot’ die ik bij Yvonne Buriks in haar achterhuis zag. Een prachtig pronkstuk.

Daarna dalen we af naar het depot en andere ruimtes: 

Eindeloos  veel scherven en in elkaar geplakte schalen, potten, kandelaars, vergieten.
Verschillende eeuwen gebroederlijk op planken naast elkaar.
Mijn mond valt open bij het zien van de opslag, wat een schoonheid. 

Tenslotte worden grote laden opgetrokken en zie ik in de onderste la allerlei kleine Maria- vrouwenbeeldjes. Ik ben er stil van.  Ik wil dit met jullie delen. Dus vandaar deze excursie.”

Elvira Adriaansen is drs. Pre-industriële samenleving (historica) en amateur-archeologe

Programma

Ik heb met Elvira het volgende programma bedacht voor donderdag 13 februari 2020

19.30 – 20.00 uur: inloop, koffie en thee*, zelf de begane grond expositie bekijken, drie zaaltjes

20.00 uur – 20.20 uur:  ondergrondse zaal met voorbeeldceramiek: functioneel en ambachtelijk tekenen

20.20 -20.40 uur: rondleiding in het depot en de geheime laden

20.40 – uiterlijk 21.50 uur: in elkaar zetten van gevonden aardewerk en/of tekenen van aardewerk of beeldjes met eigen meegebracht houtskool, aquarel of  ander materiaal**
of
diepgaander in gesprek gaan met Elvira

Nazit in een kroegje dichtbij / de Teerkamer. Besluiten op de avond zelf.

Praktisch

De Stichting In Den Scherminckel  huist in het voormalig politiebureau, Wassenaarstraat 61 te Bergen op Zoom.
Fiets-parkeren voor het gebouw of bij de Jumbo.
Auto-parkeren bij stadhuis, let op betaald parkeren.

De benedenverdieping is niet toegankelijk voor rolstoelers.

*  voor koffie of thee wordt een bijdrage van € 0,50 per consumptie gevraagd.

**    Irene zal tekenmateriaal A4 en houtskool meenemen voor liefhebbers.

Vastenavend ekspezisie ′GENEUZEL VAN ′ENDRIK′

′GENEUZEL VAN HENDRIK′, Vastenavend expositie 2020 van kunstenaar Hendrik Boot. 

Vol goede moed begon Hendrik zich weer warm te lopen voor de nieuwe Vastenavend expositie met het thema ′Dweil d’oew neus mar achternaar!’ in gedachten. De kunst is natuurlijk opnieuw de grens te verleggen en een nog hoger niveau te bereiken, op weg naar de eeuwige roem. U denkt misschien: ′dat doet hij wel met twee vingers in de neus′, maar maanden van hard werken verdwenen weer in de afvalbak, ontevreden met het resultaat.

Hendrik zelf vindt het Vastenavendwerk maar wat geneuzel in de marge van de wereld van de hoge kunsten. De Vastenavend-kunstkenners oordelen echter positief over het geklodder en gekrabbel. Zij hebben tijdens de ′preview′ al mogen neuzen in de expositie en kregen meteen de kriebels van Vastenavend weer te pakken, een jeukneus dus.

We kunnen toch wel stellen dat Hendrik een neus heeft voor het herkennen van de sfeer van Vastenavend. Het is allemaal zo herkenbaar en vertrouwd. De dweilende krabben in de straten van Krabbegat, dampend volle cafés, de schetterende trompetten van de dweilbands en de moe gefeeste krabben op weg naar huis.  Met een vlotte impressionistische toets zijn de krabben weer gevangen in de verf van de schilderijen en tekeningen. 

De expositie is te zien in ′t ateljeeke, Dumonstdreef 2, vlak bij de geit. Van zijn leutigste stukken zijn er nu ook reproducties beschikbaar om alle liefhebbers een plezier te doen! Kom en neus even rond in het ateljeeke, en bij Primera! ′Geen lòòpneus, rij d′oew neuske achterna!’ laat ook ′Motour motorvakanties′ in de Lievevrouwestraat 23 ′Endriks leutige Vastenavend stukken zien. Druk tijdens het dweilen even het neuske tegen de ruit.

En mocht het dweilen uw feestneus uit komen dan kunt u altijd nog op Hendrik′s website www.LeutKiek.nl kijken voor de laatste nieuwtjes en de meeste werken.

Locaties en openingstijden

Expositie ′Geneuzel van ′Endrik’, Dumontsdreef 2, 4611 RJ Bergen op Zoom.
Geopend van 2 t/m 23 februari, zaterdag en zondag van 14:00 tot 17:00 uur en zondag 9 maart (kijkdag op de kaai). 

Etalage Motour motorvakanties, Lievevrouwenstraat 23.
alle dagen en nachten te zien.

Primera, Dorpsstraat 62, Halsteren en Zonneplein 2, Bergen op Zoom. maandag t/n vrijdag 9:00 tot 18:00 uur, zaterdag 9:00 tot 17:00 uur. 

Website.

Meer informatie: www.Leutkiek.nl

“Mens en Geluid”

Op donderdag 23 januari vanaf 20:00 presenteert Hans Timmermans: “Mens en Geluid”.
“Hoe het brein van de mens omgaat met geluid en hoe het bewustzijn daardoor beïnvloed wordt”

Een illustratie van wat geluid met een mens kan doen, hoe het ongeveer werkt en wat je er als componist mee kan bereiken.

Als uitgewerkte voorbeelden worden gepresenteerd:


’SILENTIO.01’ (2019).Een klankcompositie bedoeld om langzaam gedachten van het luisterend publiek stil te leggen, een meditatief stuk dus, dat de stilte benadrukt en mentale stilte kan veroorzaken.

Het werk is als meditatieve compositie ontstaan en gemaakt en inmiddels te beluisteren (geweest) op de Concertzender.

Het is nog steeds te beluisteren via deze link: https://www.concertzender.nl/programma/sensenta_528270/


Uit de serie “DE TUIN” wordt “DE VERWONDERING VAN DE TUIN” gepresenteerd. Uit de klank van een eenvoudig limonadeglas wordt een verwonderende wereld gecreëerd. Het hoe en waarom is naast de compositie zelf onderwerp van deze presentatie.

Tenslotte in een terugblik op een tweetal exposities in de  in de Arsis Galerie in de St.Annastraat wordt een indruk gegeven van wat de invloed van complexe harmonie op het brein is.

Thema avond over Louise Bourgeois

To Unravel a Torment

9 januari 2020, Arsis ruimte aan de Kastanjelaan 160, Bergen op Zoom. Aanvang 20:00, open vanaf 19:30.

CC BY-SA 4.0

Wij bespreken de kunst van Louise Bourgeois aan de hand van wat presentaties over haar werk. Verder inventariseren wij of er voldoende belangstelling is om gezamenlijk naar de expositie van haar in Museum Voorlinde te gaan.

Voorlinden presenteert Louise Bourgeois – To Unravel a Torment, een zes decennia overspannende overzichtstentoonstelling met veertig sleutelwerken uit de collectie van het Glenstone Museum, The Easton Foundation en Voorlinden. Het is bijna dertig jaar geleden dat de kunst van Louise Bourgeois op zo’n grote schaal in Nederland te zien was.

https://www.voorlinden.nl/tentoonstelling/louise-bourgeois-to-unravel-a-torment/

Bibliografie (via Wikipedia)

Louise Joséphine Bourgeois werd in 1911 in Parijs geboren als dochter van tapijtmakers. Toen ze 12 was ging Louise haar ouders reeds met reparatiewerkzaamheden helpen. Op haar vijftiende begon zij een studie wiskunde aan de Universiteit van Parijs, de Sorbonne. Vooral haar studie geometrie droeg bij aan haar vroege kubistische tekeningen. Nog zoekende naar haar eigen stijl begon ze te schilderen en studeerde ze aan de École du Louvre en vervolgens aan de École des Beaux Arts. Ook werkte ze als assistent bij Fernand Léger. In 1938 verhuisde ze met haar Amerikaanse echtgenoot Robert Goldwater, een kunsthistoricus, naar New York waar ze haar studie voortzette aan de gerenommeerde Art Students League of New York.

Louise Bourgeois ging exposeren vanaf 1947 met sculpturen en houten figuren. Een van de bekendere werken uit die vroege periode is The Winged Figure (1948). Ondanks haar vroege succes (een van haar werken werd aangekocht door het Museum of Modern Art), werd Bourgeois gedurende de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw door de kunstmarkt min of meer genegeerd. Pas in de zeventiger jaren, na de dood van zowel haar echtgenoot als haar vader, werd ze een succesvolle kunstenaar. 

In 1993 vertegenwoordigde zij de Verenigde Staten op de Biennale van Venetië. In 1999 nam zij deel aan de Melbourne International Biennial 1999. In hetzelfde jaar werd Bourgeois gekozen voor de openingsexpositie in de Turbine Hall van de  Tate Modern in Londen. De “Maman” sculptuur is later herplaatst in OttawaCanada waar het spin-beeld nog steeds bewonderd kan worden voor de ingang van de National Gallery of Canada. Het kunstwerk vormt een deel van haar spinnenbeelden; zij zag in de spin een symbool van bescherming en herstel en een verwijzing naar haar moeder. Daarnaast zag zij in de spin een dreiging, die ook valstrikken (lees web) aanlegt om prooien te vangen. Toen ArtZuid hun tentoonstelling voor 2019 inrichtte werd een aantal spinnenbeelden in de museumtuin van het Rijksmuseum geplaatst.

Naast haar werk als beeldhouwer was Bourgeois ook actief als sieraadontwerper.

De kunstenares leefde en werkte in New York tot aan haar dood in mei 2010.