Arsisgebouw Kometenlaan 38 BoZ donderdag 28 februari 2019 Aanvang 20.00 uur – inloop vanaf 19.30 uur
Zomaar een vraag: Zijn beide onderstaande foto’s in Nederland gemaakt? Zo ja, waardoor zieje dat dan? Zo nee, wat is er dan buitenlands aan?
Van begin mei 2018 tot december 2018 heb ik mij intensief bezig gehouden met het Nederlandse landschap. Hoe hebben de lage landen mijn identiteit bepaald. Wat maakt dat ons landschap zo Nederlands is.
De veertig aangeboden schilderijen uit het Rijksmuseum nodigden uit tot onderzoek en analyse.
Als ik begreep wat de typische beeldelementen waren in die 40 schilderijen, dan kon ik zeker die beeldelementen terug vinden in de Brabantse Wal. Mijn beeldelementenonderzoek met behulp van ‘Mijn Rijksstudio’ leverde me een keur aan informatie op. Over de plaats van de horizon, het weer, grondsoort en boompartijen. De mens, dieren en bouwsels. In totaal vond ik 18 verschillende beeldelementen uit honderden tellingen. Zij gaven mij inzicht in het Nederlandse landschap tussen 1600 en 1940.
Ik besloot een fries te maken met de gevonden elementen. Ik koos voor glanzend gekleurd papier geplakt op wit stevig tekenpapier, aan elkaar genaaid met een oude naaimachine.
Mijn ontdekkingen deel ik graag met jullie op donderdag 28 februari.
Onze bij Arsis aangesloten kunstenaar Hendrik Boot heeft inmiddels de goede gewoonte om speciaal voor Vastenavond tijd een “ekspezisie” te organiseren.
Dit jaar bij hem in het atelier aan de Dumontsdreef 2 te Krabbegat.
Jullie zijn van harte uitgenodigd om te komen kijken! Zondag 10 “febrewari” 14:00 gaat de deur open en zet hij de ouwe dweil weer buiten. Ze was wat ‘Van het padje’ maar ze loopt nu weer op koers. Expositie van 10 februari t/m 10 maart elke zaterdag en zondag van 2 tot 6 open. Expositie is opgenomen in stadswandeling.
LET OP: Deze keer in de Galerie, St. Annastraat 10, Bergen op Zoom. Donderdag 24 januari 2019 Aanvang 20.00 uur – inloop vanaf 19.30 uur
Els heeft op dit moment expositie van haar werk in de Galerie en het leek haar een uitgelezen moment om meer te vertellen over de achtergronde van haar werk en werkmethode.
Zelf schrijft zij erover:
Mijn techniek bestaat uit fase ’s. Ik schilder eerst met acryl verf op canvas. In de volgende fase neemt ik foto’s van het schilderij. Derde fase, knip of kopieer ik uit de foto een gedeelte dat ik wil gebruiken. En plaatst die vervolgens weer in het beeld. Zo bouwt ik digitaal het beeld op. Er ontstaat een nieuw beeld, opnieuw gerangschikt.
Mijn techniek bestaat uit fase ’s. Ik schilder eerst met acryl verf op canvas. In de volgende fase neemt ik foto’s van het schilderij. Derde fase, knip of kopieer ik uit de foto een gedeelte dat ik wil gebruiken. En plaatst die vervolgens weer in het beeld. Zo bouwt ik digitaal het beeld op. Er ontstaat een nieuw beeld, opnieuw gerangschikt.
Zo zorg ik met dit proces voor de nodige spanning en het levert verrassende beelden op.
Het zijn indrukken en belevenissen van de ruimtelijke psychologie.
Nieuwsgierig naar haar werk en hoe zij tot de diverse werken komt, nu is de kans.
Van harte welkom op donderdag 24 januari in de Galerie, aanvang 20:00 uur.
Sonn Franken, geboren (1962) en getogen te Bergen op Zoom, bracht in 2013 zijn eerste publicatie uit: “De Oversteek”. Het bleek het eerste deel van wat een Fantasy drieluik moet worden. Inmiddels heeft ook deel II, “Bleke Demonen’, het levenslicht gezien.
‘De Oversteek” viel op bij Cultureel Brabant, waar ze de vergelijking met werken van Tolkien trokken.
Sonn richt zich duidelijk ook op maatschappelijke onderwerpen, zoals de oorlogsroman “In de schaduw van de Waarheid”, waarin hij beschrijft hoe mensen uit West Brabant door de Duitsers worden weggevoerd gedurende de tweede Wereld Oorlog om voor hen te werken. Het boek is gebaseerd op de overleveringsverhalen van Nederlanders en Duitsers.
Ook “Dossier Doel is zo’n maatschappelijk geëngageerd boek. Het zoomt in op alle perikelen en incidenten rondom de kerncentrales te Doel, België. Behalve een spannende thriller biedt de schrijver de lezer tevens inzicht op alle feitelijke incidenten die er met de Belgische kerncentrales gemoeid zijn.
Zowel de oorlogsroman, als wel de thriller, mogen ondertussen genieten van vijfsterren recensies.
Naast het schrijven van boeken houdt Sonn Franken zich ook bezig met de het vangen van momenten in woord en beeld, zoals hij dat zelf zegt. De eigen gemaakte foto’s worden voorzien van gedichten. Zo komt op 10 februari aanstaande alweer de derde bundel foto’s / gedichten van zijn hand uit. Eerder publiceerde hij namelijk al “Scherm, mijn Venster” en “Voorbij de Einder”.
Losse gedichten en korte verhalen van zijn hand zijn inmiddels al in een dertigtal bundels in Nederland en België opgenomen.
U bent van harte uitgenodigd voor de opening op zaterdag 5 januari 2019 om 15:00 h. De opening zal verricht worden door middel van een act van Tom van Erp.
Van vrijdag 4 januari tot en met zondag 27 januari zullen verschillende kunstwerken van Els van de Meijden te zien zijn tijdens haar overzichtstentoonstelling in Galerie Arsis te Bergen op Zoom.
Els van der Meijden is geboren op 15 Mei 1953 Sint Oedenrode
Zij voltooide in 1980 haar studie Grafische vormgeving aan de Koninklijke Kunstacademie te s′-Hertogenbosch. In 1993 verhuisde zij naar Oud- Vossemeer. Een brand in 1996 verwoeste al haar werk, voornamelijk etsen en tekeningen. Omdat het dagelijks werk , het runnen van een manege haar eerst teveel in beslag neemt, komt er van etsen en schilderen weinig. In 2008 volgt ze een cursus fotografie, foto bewerking. Met deze gegevens en een nieuwe spiegelreflexcamera, gaat ze na haar dagelijks werk in de avonduren aan de slag.
Haar werk bestaat uit acrylschilderijen en op dibond en canvas afgedrukte bewerkte foto ’s.
De techniek bestaat uit fase ’s. Ze schildert eerst met acryl verf op canvas. In de volgende fase neemt ze foto’s van het schilderij. Derde fase, ze knipt of kopieert uit de foto een gedeelte die ze wil gebruiken. En plaatst die vervolgens weer in het beeld. Zo bouwt ze digitaal het beeld op. Er ontstaat een nieuw beeld, opnieuw gerangschikt.
Zo brengt ze met dit proces de nodige spanning en het levert verrassende beelden op.
Het zijn indrukken en belevenissen van de ruimtelijke psychologie.
De expositie is elke vrijdag, zaterdag en koopzondag (van 12.00 tot 17.00 uur) te bezoeken.A
Galerie Arsis Sint Annastraat 10 (naast het Stadhuis op de Grote markt) Bergen op Zoom
Arsis participeert in de expositie “Lage Landen” die half februari start in het Markiezenhof. Arsis organiseert hiervoor een aanvullende tentoonstelling. Zie Expositie Lage Landen op onze website.
Ruim 80 kunstenaars hebben aangegeven hier kunstwerken te willen aanleveren. Een jury zal de verschillende inzendingen beoordelen en uiteindelijk een selectie maken hieruit.
Voor de voorselectie maken we gebruik van een speciale website, (Bergenopzoom.art) die overigens later ook gebruikt zal worden als de digitale catalogus.
U kunt meekijken bij de inzendingen. Nog tot 23 december kan men kunstwerken aanleveren. Dus kijk met enige regelmaat en u kunt zien wat er zoal is gemaakt voor deze expositie.
De door de jury geselecteerde kunstwerken zullen deels in het Markiezenhof worden geëxposeerd en deels in meerdere delen in onze galerie aan de St-Annastraat.
Lyrisch abstracte schilderijen en tekeningen. Is ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de kunstenaar en dertig jaar uitvoerend beeldend kunstenaar en woonachtig in Bergen op Zoom.
Opening zaterdag 8 december 14:00-16:00 UUR door Marianne Brouwers, oud voorzitter van Arsis. Muzikale ondersteuning door Alfons Nolten.
Dees Goosen (Berchem-Antwerpen, 1958) volgde haar opleiding aan de Vakschool voor Goud- en Zilversmeden in Schoonhoven.
Zij is een schilder ‘pur sang’. Zo werkt zij voornamelijk met acryl- en olieverf, en gemengde technieken balancerend tussen de autonome uitdrukkingskracht van verf, en het uitdrukken van de niet-visuele wereld.
Al werkend ontstaan bij Dees Goosen de vormen, de vloeiingen, en de gelaagdheid in het schilderij, het schilder-proces in context van het begrijpen van de emotie en ervaringen staat hierbij voorop.
Een thematische ‘rode draad’ is daarbij: geworteld zijn in twee culturen. (Oost en West)
Dees Goosen onderzoekt enerzijds ,hoe en op welke wijze ze beeld geeft aan menselijke geschiedenissen en persoonlijke gebeurtenissen en anderzijds is een ander hoofdthema: de Natuur als deel van cultuur . Verf is daarbij een medium om soms heftig en dan weer subtiel, de identiteit en ervaringen te onderzoeken.
Dit scheppen en onderzoeken is een daad om de context te kunnen begrijpen van een complexe migrantengeschiedenis met psychologische consequenties. Veel schilderijen zijn landschappelijk, of verwijzen naar de menselijke zoektocht.
Dees sublimeert persoonlijke gevoelens of verwerkingen naar beelden die haar eigen ervaringen overstijgen.
Het schilderonderzoek, en de inmiddels gevormde autonome stijl (lyrisch abstract) biedt ruimte om inhoudelijk gekozen onderwerpen eveneens schilderkunstig te onderzoeken.
De technieken die Dees Goosen gebruikt, zijn naast het schilderen – het vormen van een huid van verf door middel van vlekken, vlakken en lijnen, ook bewuste chemische reacties en defecten.
Deze bewust toegepaste ‘’defecten en effecten’’ laten de magie van verf zien, en geven een eigen sfeer in het werk, en zijn typerend voor het ‘’handschrift’’ in de beeldtaal van Dees Goosen.
Parallel aan de ontwikkeling van haar kunstenaarschap en waar kunst als instrument kan bijdragen heeft zij projecten met kunst & samenleving voor onder andere Bergen op Zoom, geïnitieerd en helpen organiseren o.a.: De Stichting Atelierroute, Kunst in de Monumenten, Oud& Nieuw, en in het verleden ook voor st Arsis waar zij lang bestuurslid is geweest, ook heeft zij jarenlang bijgedragen met een kunstzinnig onderdeel aan het revalidatieprogramma Herstel &Balans van destijds ziekenhuis Lievensberg. Momenteel is zij verbonden aan de Cultuurkantine in Breda waar kinderen die met jeugdzorg of asielcentra in aanraking komen gekoppeld worden aan kunstenaars om kunstprojecten uit te voeren. Verder is initiatiefnemer van het landelijke onderzoek en project van Indische kunstenaars woonachtig in Nederland : “Tussen twee werelddelen in, wacht het verlangen van een oceaan”.
Met veel plezier en betrokkenheid geeft ze inmiddels dertig jaar atelier schilderlessen en workshops hiermee heeft ze heel wat mensen kunnen inspireren.
Enkele schilderijen uit de serie “Zou alles daar anders zijn?” van Corine Heijmans worden getoond. Corine nodigt je van harte uit voor de opening op 24 november 15.00-17.00 uur.
Op donderdag 22 november a.s. presenteert hij in de serie De Vierde Donderdag Van De Maand ‘WORK IN PROGOp donderdag 22 november a.s. presenteert Hans Timmermans in de serie
Op donderdag 22 november a.s. presenteert Hans Timmermans in de serie ‘De 4de Donderdag van de Maand’
‘WORK IN PROGRESS’
Inloop vanaf 19.30 uur aanvang 20.00 uur
Een overzicht van werk dat sinds de vorige presentatie is ontstaan en werk dat nog in wording is. Hans Timmermans presenteert muziek, beeldend werk en onderzoek.
Muziek:
‘NUCLEUS’, een compositie voor 4 luidsprekers gemaakt met geluiden uit een studio voor Elektronische (Kunst)muziek in Den Bosch. Deze studio is een initiatief van ‘Willem Twee Concertzalen’ en is gebouwd met apparatuur uit het prille begin van de geschiedenis van Elektronische Muziek. De compositie wordt uitgevoerd op 4 luidsprekers.
’GEBOORTEGROND‘, een compositie voor deze gelegenheid in een zetting voor 4 luidsprekers als onderdeel van het gelijknamige BLANCO-project van 2017. De compositie wordt uitgevoerd op 4 luidsprekers.
Beeldend:
‘GEBOORTEGROND’ is tevens de titel van een schilderij in acryl- en olieverf op doek (80 x 120 cm) (2017).
Het creatieve proces wordt door Hans Timmermans toegelicht.
‘Nabij Oosterhout’ en ‘HUILBUI’ zijn twee van de schilderijen die in de afgelopen periode zijn ontstaan. Zie afbeeldingen van deze schilderijen in een bericht op deze website in het kader van de expositie door Hans Timmermans bij Brasserie La Pucelle in Bergen op Zoom.
’GRENSGEBIED’ is een gezamenlijk project van Manu Dudink, Ewoud Willem van Doorn en Hans Timmermans. Dans, Choreografie, poëzie, stem, film, fotografie, compositie en geluid worden geïntegreerd in film met klanksporen.
Het getoonde is een tussenresultaat, nog niet het eindresultaat.
Onderzoek:
Via ARSIS en familie Gebuis kwam Hans Timmermans in contact met het werk en leven vanSedje Hémon, een joodse vrouw die op haar 18de in de tweede wereldoorlog belandde en in het verzet; terwijl haar voor de hand liggende pad een mooie carrière als violiste was.
Door haar verzetswerk belandde ze in Duitse gevangenschap hetgeen haar bijna het leven kostte, maar het brak in ieder geval haar gezondheid. Toch weerhield dat haar er niet van om indrukwekkende en visionaire stappen te zetten in de synthese van beeldende kunst en muziek.
Hans Timmermans is zelf ook al heel lang met die synthese bezig, maar in onze tijd is hij niet de enige, er zijn een aantal componisten en onderzoekers op dat vlak aan het werk geweest en inmiddels steeds meer.
Hans probeert het werk van Sedje Hémon te ontsluiten in samenwerking met de Sedje Hémon stichting. Hans licht het werk en zijn bijdrage toe.
Welkom op 22 november bij Stichting Arsis Kunst en Sociëteit.
Hans Timmermans exposeert op dit moment schilderijen bij Brasserie La Pucelle te Bergen op Zoom.
Deze website gebruikt cookies. Deze zijn noodzakelijk voor de werking. AccepteerMeer lezen?
Privacy & Cookie Beleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.